Iedereen heeft recht op leuk werk

Lafi (46 jaar) geboren in Koeweit woont al 14 jaar in Wijk bij Duurstede en voedde zijn oudste zoon alleen op. Een drukke periode waarin hij geen tijd vond om een baan te hebben. Nu zijn zoon 16 jaar is en goed voor zichzelf kan zorgen kreeg hij een uitnodiging van de Sociale Dienst. Lafi heeft een sterke motivatie om aan de slag te gaan en met de weg daarnaartoe kon hij de hulp van Biga Groep goed gebruiken. Hij volgde een traject van 3 maanden bij het sociaal werkbedrijf waar hij startte met het opdoen van werknemersvaardigheden en vakkennis en al snel kreeg hij een leerwerkplek bij de schoonmaak van gemeentehuis Utrechtse Heuvelrug. Ze wilden Lafi graag houden maar het team daar was compleet. Consulent arbeid bij Biga Groep Jacob Visser stelde hem gelijk voor bij Stichting Wijksport waar een vacature was en hij gelijk kon beginnen.

Proefplaatsing

Lafi startte met een proefplaatsing. ‘Ideaal’’ vertelt sportparkmanager Stichting Wijksport Herke van der Weij; ‘’Zonder risico een kennismakingsperiode. Maar al snel was het duidelijk dat Lafi hier op zijn plek zit en we hem hier goed kunnen gebruiken’’. Van der Weij had genoeg gezien en bood hem direct een jaarcontract aan. ‘’Als ik zelf solliciteer krijg ik toch ook geen 3 maanden proeftijd? Lafi wordt hier 38 uur per week allround ingezet. Hij maait het gras, onderhoudt het groen en maakt schoon. Ook voert hij kleine technische handelingen uit.’’ Lafi vertelt enthousiast dat hij het ook leuk vindt om te leren. ‘’Ik heb hier goed werk met goede

mensen om mij heen. Ik hou ook van sporten en het contact met mensen vind ik leuk. Dit past goed.’’ Doordat Lafi weer werkt maakt hij zich de Nederlandse taal meer eigen. Hij heeft veel contact met bezoekers en collega’s. Voor Biga Groep is dit het bewijs dat de trajecten op maat werken. Jacob Visser licht toe: ‘’Je moet mensen eerst leren

kennen om te weten wat ze kunnen.’’

Recht op leuk werk

Van der Weij vertelt verder: ‘’Door de taalachterstand moet je Lafi soms iets 2 keer uitleggen. Dat vinden wij geen probleem. De energieke uitstraling van hem vind ik veel belangrijker. Mensen die hier komen moeten zich welkom voelen. Sporten gaat veel verder dan lichaamsbeweging. Juist het sociale onderdeel is belangrijk. Ik vind het mooi om iets te kunnen betekenen voor andere mensen. Daarom zet ik mij graag in voor de ontwikkeling van mijn teamleden. Want iedereen heeft recht op leuk werk in een fijne omgeving’.

Biga Groep is een social enterprise en onderneemt met een maatschappelijke missie. Voor vijf gemeenten begeleiden zij medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt naar passend werk. Biga Groep geeft maatschappelijk verantwoord ondernemen een gezicht.