Voel Jij Je Lekker Tour

Een gecombineerde leefstijlinterventie
(schooljaar 2023-2024)

Voel Jij Je Lekker Tour

De Voel Jij Je Lekker Tour is een gecombineerde leefstijl interventie gericht op kinderen in de gemeente Wijk bij Duurstede. Het doel van de gezonde tour is om kinderen in de gemeente enthousiast te maken om gezond te eten en voldoende te bewegen. Het programma is opgehangen aan een theoretisch gedragsmodel (ASE-model). De kennis over gezonde voeding en beweegoefeningen worden overgedragen en het zelfvertrouwen van kinderen wordt op een speelse en laagdrempelige manier verhoogd.

De Voel Jij Je Lekker Tour is bedoeld voor alle basisscholen in de gemeente Wijk bij Duurstede. Elke basisschool kan op de menukaart zijn eigen pakket samenstellen.

Voedingspakket

De scholen kunnen gebruik maken van verschillende voedingspakketten. De lessen worden verzorgd door Diane Abbing, voedingsconsulent van leefstijl Camelia. De onderbouw gaat op pad voor een smaakmissie over zuivel; voor de middenbouw zijn er voedingslessen over de schijf van 5, en de bovenbouw gaat het hebben over voedselverleidingen.

Beweegpakket

Voor groep 3 t/m 8 is er een beweegpakket. Dit beweegpakket bestaat uit bewegend leren en/of bewegen op het schoolplein lessen. Bewegend leren zet je in om de lesstof inzichtelijk te maken en te automatiseren. Bewegen op het schoolplein is om kinderen en docenten inspiratie te bieden, en om tussendoor in beweging te komen. Beweegtussendoortjes zorgen voor meer aandacht, concentratie en motivatie van leerlingen in de les.

Sportclinics

Aan het begin van het schooljaar kunnen de groepen zich inschrijven voor verschillende sportclinics. De scholen kunnen per klas zelf kiezen hoeveel clinics ze willen en van welke sportaanbieder.

Natuuractiviteiten

Buiten zijn is niet alleen leuk, maar ook heel gezond. Niets leuker dus om ook tijdens schooltijd naar buiten te gaan. In de natuur om je heen is veel te zien, te ontdekken, te leren en te spelen.

Modules

Naast het voedings- en beweegpakket kan elke school gebruikmaken van een aantal modules. Deze zijn bedoeld om het welbevinden van de kinderen te verbeteren of om bepaalde vaardigheden in kaart te brengen.

Scholen die meedoen in het schooljaar 2023-2024

Wijk bij Duurstede
De Werkschuit, De Regenboog, Het Anker, De Horn, De Windroos, De Wegwijzer

Langbroek
School met de Bijbel, Piet de Springer

Cothen
KBS Carolusschool

Partners sportaanbieders
HV Fortissimo, KV Viking, MBition, RenéSports, Sarasvati, BC Ricochet, SVL Voetbal, SVL Tennis, CDW, Erik Verlaan Sports, Shiai-Jo, Wyck Lions.

Meer weten over dit project?

Neem dan contact op met

Roben Schenk