Weerbaarheidstraining

Rots & Water training Primair onderwijs (groep 4 t/m 6 en 7 & 8)

Inschrijven kan tot en met zondag 24 maart 2024

Over de weerbaarheidstraining

Voor kinderen uit groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs bieden wij de psychofysieke (evidence based) training Rots & Water aan. Een training voor kinderen uit groep 4 t/m 6, een training (ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs) voor kinderen uit groep 7 & 8. Hieronder lees je meer informatie over Rots & Water en de verschillende trainingen.

“”Als een kind in staat is 3 talen te spreken of top cijfers kan halen, maar niet in staat is emoties te beheersen, geen conflicten kan oplossen en geen empathie kan tonen, wat doet al dat andere er dan eigenlijk toe?”

Wat is Rots & Water?

Rots & Water is de weerbaarheidstraining waarbij kinderen en jongeren door veel fysieke oefeningen (spel) met elkaar, korte gesprekken en reflectie oefeningen meer inzicht krijgen in zichzelf en de ander. Het programma wordt veel ingezet op scholen om pestgedrag te elimineren. Verschillende onderzoeken hebben het nut van deze training bewezen. Het is dan ook niet voor niets dat het internationaal al jaren wordt ingezet om kinderen en volwassenen te laten groeien op het gebied van sociale vaardigheden en weerbaarheid. Rots en Water gaat over leren door te doen, door te ervaren en te ontdekken wie jij bent en wat jouw kwaliteiten zijn. De training is zelfbeeld versterkend en zet je in je kracht waardoor je weerbaarder bent voor de wereld om je heen.

Wat leer je tijdens een rots en water training?

Door Rots & Water leer je wanneer je voor jezelf moet opkomen en wanneer je je maar beter ergens bij kunt neerleggen. Het is niet altijd makkelijk je eigen grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren. De Rots & Water training leert je soms hard te zijn en je af te sluiten (voor groepsdruk) als een rots en soms open en meegaand als water te zijn. De training is erg geschikt voor kinderen en jongeren die het (nog) lastig vinden om op een effectieve manier voor zichzelf op te komen. Het doel van de training is dat je sterker in je schoenen komt te staan, je leert voor jezelf op te komen en bouwt aan je zelfvertrouwen. Zo kun je beter omgaan met lastige situaties en kun je betere keuzes maken. Rots & Water gaat ook over zelfbeheersing, je leert o.a. woede en boosheid te beheersen. Je denkt na over wat je wel en niet wilt en leert hoe je dat duidelijk kunt maken. Ook leer je de grenzen van anderen te respecteren. Kortom heel handig om op een prettige manier samen te kunnen spelen, te werken en samen te leven. Principes uit de zelfverdedigingssporten vormen de basis voor veel oefeningen, zoals: stevig staan, focus, ademhaling, lichaamshouding, oogcontact, stemgebruik en zelfbeheersing. Kinderen praten (met elkaar) over de oefeningen en denken na over de eigen opstelling/houding en leren wat hun sterke en minder sterke punten zijn.

Tijdens de training leer je het volgende:

• Voor jezelf opkomen
  • Je boosheid beheersen
  • Verstandige keuzes maken tussen ‘Rots’ en ‘Water’ zijn
  • Beter contact maken met anderen
  • Meer zelfvertrouwen
  • Meer focus
  • Zelfbeheersing
  • Zelfreflectie
  • Zelfvertrouwen
  • In actie kunnen en durven komen

Hoe werkt het?

Zelfbeheersing, zelfvertrouwen en zelfreflectie zijn de drie belangrijke pijlers van Rots en Water. De spellen en fysieke oefeningen die we doen worden afgewisseld met momenten van zelfreflectie en kringgesprekken. Spelenderwijs leer je met de ander samen te werken, grenzen te stellen en jezelf te beheersen. Er ontstaat verbondenheid en je leert anderen en jezelf beter te begrijpen en te respecteren. Door middel van het werkboek en contact met ouders/verzorgers (en evt. leerkrachten) wordt er vervolgens een transitie gemaakt naar de wereld buiten de training.  Alle trainingen worden door twee trainers gegeven.

Training groep 4 t/m 6 PO

Dag: Woensdag
Tijd: 14:30 – 15:30
Groepsgrootte: Maximaal 12 deelnemers

Locatie:
Sp
orthal Sportpark Mariënhoeve – Ingang sporthallen en turnhal (Lekdijk Oost 15a Wijk bij Duurstede).

Kosten:
€25 per deelnemer woonachtig in de gemeente Wijk bij Duurstede en €200 per deelnemer niet woonachtig in de gemeente Wijk bij Duurstede.

Betaling:
Overmaking en voor de start van de training te voldoen.

Informatiebijeenkomst ouders, verzorgers:
Woensdag 20 maart 19:00-19:45 (bestuurskamer Sportpark Mariënhoeve)
Meld je hier aan voor de informatiebijeenkomst

Les dagen:
Les 1 Woensdag 27 maart
Les 2 Woensdag 3 april
Les 3 Woensdag 10 april
Les 4 Woensdag 17 april
Les 5 Woensdag 24 april
Les 6 Woensdag 15 mei
Les 7 Woensdag 22 mei
Les 8 Woensdag 29 mei
Les 9 Woensdag 5 juni
Les 10 Woensdag 12 juni

Schrijf je in voor de training voor groep 4 t/m 6

LET OP!! De training zit vol!! Meld je hieronder aan voor de wachtlijst.

Training groep 7 & 8 PO

Dag: Woensdag
Tijd: 15:30 – 16:30
Groepsgrootte: Maximaal 12 deelnemers

Locatie:
Sp

Kosten:

Betaling:
Overmaking en voor de start van de training te voldoen.

Informatiebijeenkomst ouders, verzorgers:
Woensdag 20 maart 19:00 – 19:45 (bestuurskamer Sportpark Mariënhoeve)
Meld je hier aan voor de informatiebijeenkomst

Les dagen

Les 1 Woensdag 27 maart
Les 2 Woensdag 3 april
Les 3 Woensdag 10 april
Les 4 Woensdag 17 april
Les 5 Woensdag 24 april
Les 6 Woensdag 15 mei
Les 7 Woensdag 22 mei
Les 8 Woensdag 29 mei